دانستنی های طراحی وب

هرچه راجع به طراحی وب می خواهید اینجا هست

دانستنی های طراحی وب

هرچه راجع به طراحی وب می خواهید اینجا هست

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شما در رزومه خودتان نوشته اید طراح اما می دانیم که طراحی چندین بخش دارد از طراحی معماری،صنعتی،جواهرات،لباس تا طراحی گرافیم و وب. 

واقعیت این است که طراحی وب علم جدیدتری است نسبت به طراحی گرافیک است اما به واقع چرا تکنیک های متفاوتی باید آموخت ما در کشورمان طراحان بزرگی داریم و طراحان جوان موفق در عرصه گرافیک اما چرا هیچکس از آنها در زمینه طراحی وب وارد نشدند یا اگر وارد شدند موفق نبودند مسلما تکنیک مخاطبان نوع آنها ابزار ابراز وجود و تمام اینها متفاوت است کسی که پوستر را میبیند تا کسی که صفحه اول یک وبسایت را مشاهد می‌کند هرچند طراحی هردو با یک نرم افزار باشد در پست های بعدی به تفاوت های عمده بین طراحی گرافیک و وب میپردازیم.

  • امیرحسین ناطقی
  • ۰
  • ۰

طراحی هنر یا دانش!

طراحی یک هنر است یا دانش شما چه فکر می کنید اینکه آیا شما در مقام یک طراح که در این زمینه فعالیتی می‌کند خوش سلقه هستید وقتی کارفرما طرح شما را می‌بیند شما را تحسین می‌کند و می‌گوید چقدر زیبا چقدر شما با سلیقه‌اید اما خودتان می‌دانید و از این تفکر زجرآور فراری هستید طراحی وب مثل باقی شاخه های دیزاین یک دانش است اینکه شما طراحی می‌کنید بر اساس یک سری فاکتورهای کاربرد پذیری است نه اینکه شما تشخیص می‌دهید که زیباست پس این باشد شما بزرگترین چالشی که با مشتری تان در طراحی دارید اینکه طراحی اصول و قاعده دارد شعارتان این باشد که دیزاین با خوش سلیقگی متفاوت است...

  • امیرحسین ناطقی
  • ۰
  • ۰

اصول طراحی وب در آنجا اهمیتش چند برابر می شود که شما می بایست جای اعتماد فیزیکی را پر کنید مصداقی تر اینکه کاربر شما با فروشگاهی مواجه می‌شود که نمی‌تواند در آن به صورت فیزیکی وارد شود و در و دیوار و اجناس را لمس کند قاعدتا برای فرد راحت تر است که به یک لوازم خانگی مراجعه کند و مثلا ماهیتابه یا جاروبرقی بخرد چون می‌تواند آن را لمس کند تا اینکه در صفحات اینترنتی از روی یک تصویر جنس خود را خریداری کند و مهمتر از همه وجه پرداخت کند اعتماد کردن در این فضا به مراتب سخت تر است پس شما باید طراحی بر پایه اعتماد برای وبسایت خود طراحی کنید.

مهمترین مساله در ابتدا اصول اولیه طراحی و به قول معروف چفت و بست و سر وته داشتن یک طرح است اگر در ابتدا وبسایت به هم ریختگی یا از هم گسیختگی داشته باشد قطعا در جلب اعتماد مخاطب خود ناموفق است باید بدانید که در کنار روش‌های خلاقانه و ساختارشکنانه شما نیاز به یک اصول محکم و تاکید بر اصالت دارید تا اعتمادساز باشد.

به خاطر داشته باشید که کوچکترین مورد منفی یا تجربه ناخوشایند از سرویس شما سبب از بین رفتن اعتماد مخاطب می‌شود و بدست آوردن اعتماد دوباره کاری بسیار سخت و یا حتی غیرممکن می‌باشد پس فیدبک های مخاطبانتان را جدی بگیرید

  • امیرحسین ناطقی
  • ۰
  • ۰

شما بطور کلی با دونوع رفتار کاربری موجه هستید کاربری که برای اولین بار برای گذراندن وقت یا سرچ موضوع به سراغ شما می آید و کاربری که با علم به شناخت موضوع کاری شما از سرویس و سایت شما استفاده می کند و مشتری دائم آن است. 

در پست های بعدی باید تکنیک تبدیل مشتری دائم به وفادار را باهم بررسی کنیم اما شناخت رفتاری از اینکه مشتری مخاطب یا به طور کلی کاربر سرویس شما چگونه است مهمترین بحث این مطلب می باشد به شما توصیه می‌کنم در ابتدا جنس کار خود را بشناسید شاید اصلا نیاز به مشتری وفادار نباشد! شاید در ابتدا خنده دار به نظر بیاید اما شما را ارجاع میدهم به لندینگ پیج ها یا تک صفحاتی که شما را مغلوب به خرید یه کلا می کند و تمام! اصلا نیازی نیست شما دائم به صفحه آن سایت سری بزنید فقط یکبار کافی ست و شاید بعد از آن حتی آدرس سایت که از طریق مختلف به آن وارد شدید را فراموش کنید شما مشتری گذری هستید که تحت تاثیر یک لندینگ پیج جنسی را که شاید نه کاربرد آن شما را قانع کند و نه قیمتش خریده اید شما قطعا مشتری دائمی نیستید و قرار هم نیست باشید شما باید صرفا افراد را از طریق تبلیغات افراد را بشانید شما منظور طراح است پس نتیجه میگیریم مشتری گذری چندان هم بد نیست!

اما مشتری وفادار برای سرویس های پیوسته و خریدهای اساسی ادامه دار مطرح ند بعضی افراد که بصورت دائم یا متناوب به سایت شما سر میزنند آن را خوب می شناسند به آن اعتماد بلندمدت می کنند و خرید انجام می دهند از سرویس راضی هستند و مشتری دائم خواهند ماند قطعا رفتار سایت باید متفاوت از مورد اول باشد اما سایت های اینچنینی روند سختی را چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ خدمات می پیمایند و رقبای سختی نیز وجود دارند کسب اعتماد کاربر سخت ترین قسمت یک طراحی می باشد به شما توصیه میکنم که سناریوهای تجربه کاربری را مطالعه کنید هدف شما از سایت نوع رفتار را مشخص می کند به یاد داشته باشید اول هدف گذاری کنید

  • امیرحسین ناطقی
  • ۰
  • ۰

کاربر کیست...

کاربر پژوهی طراحی تجربه کاربری و ازین دست اصطلاحات را بسیار زیاد در طراحی وب می شنویم اما واقعیت امر آیا واقعا کاربر را می شناسیم و چقدر راجع به خصوصیات آن می دانیم بطور کلی کاربر کیست؟
شاید در ابتدا سوال برای شما بسیار ساده و حتی طنزآمیز جلوه داده شود و بگویید شخصی که از سرویس و سایت ما استفاده می کند کاربر است! و واضح است که کیست اما سوال ینقدرها هم ساده نیست هرکسی که به سایت یا سرویس شما مرجعه می کند لزوما مشتری شما نیست و شاید اصلا آدرس اشتباهی داشته باشد 
قسد داریم در چند پست آینده راجع به انواع کاربران از جمله کاربر گذری یا کاربر وفادار توضیحاتی دهیم در این پست لازم می دانم که شما تا زمانی که نتوانید برای کاربران خود پرسونای مشخص بیابید نمی توانید طراحی مطلوب آن را بیابید وقتی صحبت از شناخت کاربر می کنیم در واقع در یکی از شاخه های علم طراحی تجربه کاربری وارد می شویم و شناخت کاربر و طراحی پرسونایی برای به نتیجه رسیدن طرح مطلوب نیازمند آنالیز و پژوهش دقیق می باشد آنجاست که شما می توانید حتی برای کسی که با آدرس اشتباهی وارد مغازه شما شده فروشنده ای جذاب باشید!
حتما پیرامون این مطالب مطالعه بفرمایید انشاا... در پست بعدی توضیحات تکمیلی تر را ارسال خواهم کرد
  • امیرحسین ناطقی
  • ۰
  • ۰

با سلام و عذرخواهی برای تاخیرات بسیار زیاد مدتی بدلیل مشغله هایی که داشتم نتوانستم مطالب وبلاگ را به روز کنم.

طراحی تجربه کاربری علم جدیدی در دنیای امروز صنعت طراحی وبسایت است اینکه طراح کاربر را بفهمد و بداند که علایق یه کاربر در هنگام مراجعه به یک سایت چگونه است مثال خیلی معروفش همان می شود که سایت آمازون پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسید که در زمان خرید کالا بجای دکمه عضویت برای کاربر جدید از عنوان ادامه استفاده کند و پس از آن در فروش کالا تغییر شگرف ایجاد شد.

اما اوضاع به همین سادگی نیست که هرطراحی بتواند به راحتی تشخیص دهد این رشته از علم طراحی نیاز بسیار بالایی به تحقیق و پژوهش بررسی کارشناسانه حتی توزیع پرسشنامه دارد تا ذائقه کاربر را دریابیم حال فکرش را بکنید که شخصی برای فروش قابلمه سایتی سفارش می دهد و می گوید اگر عکس فلان را بگذاری زیباتر است و ادعا می کند که سالهاست در بازار فروشنده است و تشخیص مشتری خود را می شناسد آیا باید حرفش را قبول کرد!؟ مسلما خیر چرا که فضای وب فضایی متفاوت از بازار فیزیکی ست  نوع مخاطبان اگزچه نیازهای یکسانی دارند اما نوع اعتمادشان متفاوت خواهد بود به بیان ساده تر شخص سفارش دهنده تا زمانی که شما را مورد اعتماد و با دانش نداند نمی تواند روی دانش شما تکیه کند پس توصیه می کنم که این رشته طراحی را جدی تر بگیرید جمله طلایی را بخاطر بسپارید.

دیزاین با خوش سلیقگی متفاوت است

  • امیرحسین ناطقی