دانستنی های طراحی وب

هرچه راجع به طراحی وب می خواهید اینجا هست

دانستنی های طراحی وب

هرچه راجع به طراحی وب می خواهید اینجا هست

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

طراحی رابط کاربری

رابط کاربری یا User Interface که گاهی به اختصار UI نیز گفته می‌شود خیلی ساده است پوسته یک طرح در واقع پیشانی سایت نقطه شروعی که می تواند نقطه اتمام بازدید نیز باشد! شما باید اول از همیشه یک UI دیزاینر خلاق باشید فراموش نکنید که خلاقیت با زیبایی و بطور کلی دیزاین با خوش سلیقگی فرق می کند طراحی های کنونی در جهان به سمت طراحی های مینیمال و تخت رفته و دیگر فرم رنگ های رنگارنگ و طرح های سه بعدی صفحه اینترو و این اشکال را با خود همراه ندارد نقطه تفاوت شما با دیگر طراحان در طراحی وب همین طراحی رابط کاربری می باشد متاسفانه در ایران جدی گرفته نمی شود ولی بدانید که نتیجه و ختم شدن صحیح آن به طراحی تجربه کاربری بسیار بزرگ و موفق خواهد بود.در دنیا بابت یک طراح رابط کاربری دستمزدهای سرسام آوری پرداخت می شود که نشان از اهمیت بالای این حرفه دارد پس تا می توانید در این حوزه تلاش کنید.

  • امیرحسین ناطقی
  • ۰
  • ۰

اشتباه می کنید اگر دارید با مشتریتان بطور عامیانه کل کل می کنید واقعیت این است که شما قرار نیست مخاطب برای سایت ایشان بیاورید شما باید مخاطب آورده را وفادار نگه دارید به بیان ساده تر وظیفه طراح این نیست که جستجو کننده را به سایت شما بیاورد وظیفه او این است که کسی که وارد سایت شد بتواند راحت فعالیت کند یا از خدمات استفاده کند مهمترین اتفاق یا بهتر است بگوییم شیرین ترین اتفاق برای صاحب سایت وفادار ماندن مخاطب است بسیار عالی ست مثلا یک فروشگاه اینترنتی مهم بازدید تنها نیست مهم خرید است وقتی بازدید بالا دارید و خرید کم یا محصول مشکلی دارپد یا کاربر نتوانسته ارتباط خوبی با فضا برقرار کند مثال های بسیاری پیرامون طراحی رابط کاربری زده ایم اما وقتی مشتری شما می خواهد طراحی تان مخاطب بیاورد او درست راهنمایی نشده این کار مربوط به شما نمی شود مربوط به بهینه سازی برای موتورهای جستجو می باشد که خود یک علم وسیع است در این حوزه بسیار شرکت های معتبری فعالیت می کنند و \ولهای بسیار بالایی رد و بدل می شوند کلمات جنجالی مثل شارژ ایرانسل بلیط هواپیما قیمت تور کلمات بسیار \ولسازی برای مخاطبان هستند اما این حوزه خود یک حوزه وسیع است به شما \یشنهاد می کنم وارد این حوزه با مشتریتان نروید چون ریسک بالا و رقبای خاصی دارید و یک روش منطقی و ثابت ندارد

  • امیرحسین ناطقی
  • ۰
  • ۰

چرا شما یک شرکت معتبر نباشید!؟

خیلی ساده س شما می توانید با صرف اندکی وقت و هزینه یک شرکت ثبت کنید و در مواجهه با مشتریان بجای شخص خود را مدیر یک شرکت معرفی کنید این سبب اعتبار بیشتر به دکار شما خواهد شد.

قبل از آن به شما توصیه می کنم که سری به سایت های شرکت های معتبر طراحی وب  بزنید شاید برخی از آنها صرفا نام بزرگ داشته باشند اما قطعا راز موفقیت دارند شما براحتی با رصد و تحلیل از رفتار کاری و تبلیغاتی این مجموعه ها می توانید برای خود یک پلن هدفمند بچینید قرار نیست مثل کسی رفتار کنید ولی الگو گرفتن صحیح بسیلر مفید است خصوصا به طراحی هایشان حتی در وبسایت خودشان دقت کنید راه و روش صحیح از شمایل سایت اصلی پیداست.

بیشتر تحقیق کنید بخوانید و به جلساتی که در این حوزه برگزار می شود سر بزنید فراموش نکنید این تجربیات بزرگترین سرمایه گذاری ست.

  • امیرحسین ناطقی
  • ۰
  • ۰

رنگ در طراحی وب

بسیاری از طراحان گزافیک اولین نقطه مهم برایشان تلفیق رنگ هاست بهتر از بنده می دانید که رنگ های سرد و گرم چگونه است و تلفیق آن به چه منظور و با چه هدفی است و از طرفی تلفیق بعضی رنگ ها چقدر می تواند یک طرح را زیبا و یا برعکس زشت کند! اما ایت اتفاق در مورد طراحی وب بسیار ظریف تر است زیرا شما شاید تنها ابزار قابل مانورتان رنگ باشد! تصاویر و فرم نوشته ها اکثرا توسط شما به سایت وارد نمی شود زیبایی منحصر بفرد سایت شما رنگ و چیدمان است و اما رنگ...

قاعدتا شکل استفاده از رنگ های گوناگون و چند رنگی شاید یک اتفاق گرافیکی زیبا برای یک پوستر تبلیغاتی باشد اما در یک وبسایت استفاده از رنگ نباید زننده باشد یعنی نباید کاربر را خسته کند توصیه می شود که رنگ و فرم کلی فقط یک رنگ باشد و یک رنگ نیز معمولا به عنوان رنگ مکمل استفاده می شود در مواقع می توان رنگ سوم را در میزلن های جزیی به کار برد ولی شما ابزار رنگی تان فقط دو رنگ می باشد اصلی و مکمل.

حال به استفاده از رنگ سازمانی و فرم آن بیشتر پی میبرید شما ابزاری را بتاید استفاده کنید هدفمند باشد یادتان نرود استفاده کمتر از اتفاقات گرافیکی و مینیمال بودن به جذاب و موفق بودن طرح شما بیشتر کمک می کند

  • امیرحسین ناطقی
  • ۰
  • ۰

سایت های ایده محور

اینکه شما ایده ای را ذهن پرورانده باشید و در قالب فضای وب و یک وبسایت آن را راه اندازی کنید شاید ارتباط با طراحی وب نداشته باشد یعنی خلاقیت ایده شاید ارتباطی با شما که طراح آن هستید ندارد ولی اگر شما باهوش باشید باید همیشه یک کارت برنده داشته باشد شما باید ایده های خلاقانه را بشناسید وقتی میخواهید بگویید که در طراحی خلاق هستید به طور کل خلاقیت نقش مهمی در کار شما خواهد داشت از همین ارتباطی که طراحی شما با کاربر در پیدا کردن قسمتهای مورد نیاز برقرار می کند یا به اصطلاح User freiendly بودن طرح شما تا اینکه شما بتوانید اتفاقی را رقم بزنید که سایت به هدف خود نزدیک تر شود در دنیا مشاوره و اجرای کمپین های ایده محور در حوزه فضای مجازی بیشتر توسط طراحان وب برنامه ریزی می شود اینکه اتفاق اجتماعی مثبتی قشر عظیمی از مردم را درگیر کند بدون اینکه آنان بدانند که دارند به یک شرکت تجاری لینک می شوند در یک همبستگی عمومی شرکت کنند و درنهایت نتیجه اعلام نیاز به محصول شما باشد! درست است آنقدر جذاب است که حتما شگفت زده می شوید به عنوان مثال یک شرکتی که در حوزه حل معظل ترافیک فعالیت می کند کمپینی را با عنوان مثلا همبستگی برای استفاده از خودروهای عمومی را میاندازد از عولاقب شدید ترافیک می گوید و راهکار می طلبد با جذب اینهمه مخاطب نهایتا راهکار و محصول خود را رونمایی می کند میبیند آنقدر جذاب است که توصیه می کنم این کمپین ها را دنبال کنید و چیزهای تازه بیاموزید

  • امیرحسین ناطقی
  • ۰
  • ۰

هویت بصری در طراحی وب

شاید از لحاظ گرافیست های چاپی محدود به یک اتفاق ساده برای یک شرکت اداره ارگان سازمان باشد که همزمان با شکل لوگوی آن بر روی سربرگ اتفاق می افتد اما از دیدگاه شما در حوزه طراحی وب فقط به این اتفاق ختم نمی شود.

هویت بصری شخصیت یک برند است قاعدتا مجموعه ای درخور که بجای استفاده از قالب های آماده ارزان قیمت به سراغ یک طراحی نو و خلاقانه برای وبسایت خود می رود داری شخصیت برند است شخصیتی که ممکن است با یک رنگ موطیف فونت و حتی شعار معنی پیدا کند چیزی که بعنوان مثال در تبلیغات همراه اول یا ایرانسل بوضوح میبینید.

وبسایت بزرگترین ویترین این شخصیت است شما در یک مکان تعریف شده در در شب حداکثر 4تا5هزار نفر را می توانید به تماشا بکشانید در حالی که آمار بازدید ساده یک سایت نسبتا معمولی در روز چندین هزار است پس مشتری شما باید شخصیت خود را نشان دهد اگر می خواهید به خلاقیت و طرحی نو برسید او را مجاب کنید که یک هویت بصری مستقل داشته باشد چیزی که به شکا خط فکری می دهد و در تمام عناصر طراحی شما به چشم می خورد نقطه عطفی که یک طراحی را اختصاصی می کند.

راجع به هویت بصری و نقش آن در طراحی وب می توان هزاران مطلب نوشت و مقالات زیادی نشر داد شاید در آینده ای نزدیک به سمت مقالات تخصصی حوزه وب ورود کردیم ولی قصد فعلی این وبلاگ الفبای بسیار ساده شده طراحی وب می باشد.

  • امیرحسین ناطقی
  • ۰
  • ۰

طراحی وب برای دولتی ها

به اعصابتان مسلط باشید من هم شما را درک می کنم خیلی سخت است شاید در ابتدا انجام پروژه برای یک سازمان یا ارگان دولتی با توجه به داشتن بودجه های خوب بسیار جذاب باشد علاوه بر اینکه به شما اعتبار می بخشد که سایت فلان ارگان دولتی یا دانشگاه معتبر را طراحی کرده اید اما در حین کار وقتی با مدیرانی که هیچ چیز از دیزاین نمی دانند و صرفا می گویند اینگونه خوشگل نیست یا به چشم نمی ایند بی حال است برخورد می کنید به هم میریزید اصلا چرا راه دور برویم چقدر شما دانشجو دیده اید که از سیستم اتوماسیون دانشگاه برای انتخاب واحد شاکی باشد!؟ بسیار ضعیف کمترین تجربه کاربری دربینش نیست اما فلان قدر هم هزینه داشته اینکه طراحی پنل کاربری و اتوماسیون یک مجموعه مثلا دانشگاه دست کاردان این کار باشد رویای دست نسافتنی بوده یم قرارداد چند ده میلیلاردی با یک وزارتخانه و نهایت نتیجه چیزی که خیلی ها ناراضی هستند این سرچشمه از تفکری می گیرد که بین دیزاین و خوشگلی تفاوتی نمی بینند به یاد داشته باشد که کار با یک ارگان دولتی یا دانشگاه وظیفه سختی است شما باید در تغییر ذائقه مشتری خود بکوشید و به یاد داشته باشد که نتایج بسیار مثبتی برای شما و بهبود وبسایت های دولتی و دانشگاهی دارد

  • امیرحسین ناطقی
  • ۰
  • ۰

بسیاری از راهکارهای بوجود آمده در طراحی وب از ابتدا تاکنون شاید منسوخ شده باشد به این نتیجه رسیدیم که مهمترین مساله در طراحی وب کاربردی بودن فضای آن است کاربر بتواند براحتی مشکل خود را حل کرده یا اصطلاحا به محصول وفادار بماند در گذشته مساله جذاب طراحی های سه بعدی با رنگ های چشم نواز و شلوغ مورد پسند بود شاید هنوز هم با این اتفاق مواجه شوید که اکثریت طرحی را میپسندند که پر از رنگ و لعاب باشد اما واقعیت این است که در طراحی های جدید طرح خای مینیمال و دو بعدی از لحاظ علمی برای کاربر آشناتر و کاربردی تر باشد شاید از قول معروف زیبایی در سادگی باشد ساده بودن و درعین حال کاربردی بودن یک طرح موفقیت طراحی است اگر برای یک شخصیت معمولی یا به قول معروف عوام طراحی می کنید همیشه ایت چلنج را خواهید داشت که مشتری شما طرح پر زرق و برق خواهد خواست ولی مهمتر از آن آینده اقبال از طرح خواهد بود که ناخودآگاه چشم کاربر را به پسند از طرح ساده راهنمایی می کند

  • امیرحسین ناطقی
  • ۰
  • ۰

استارتاپ

استارتاپ (Start-Up) اصطلاحی است که برای «کسب و کارهای نوپای ریسک‌پذیر مبتنی بر IT» به کار می‌رود.

خیلی وقتها انسانها شاید ایده هایی داشته باشند اما به هر دلیلی توان اراوه ایده ها را نداشته باشند باید بدانیم که در حوزه طراحی وب هر چیزی ممکن است شاید راه اندازی کسب و کاری بزرگ میلیاردها سرمایه بخواهد اما در حوزه وب و با تکیه بر ایده های خلاقانه و جذاب می توان به موفقیت بزرگی رسید مشاوره و اجرای استارتاپ ها حرکت فوق العاده مهمی است اینکه یک ایده توسعه پذیر باشد و ابزارهایی در احپختیار داشته باشیم امروزه حتی سرمایه گذارهایی هستند که حاضرند حتی هزینه ایده شما را بپردازند و در سودش شریک باشند اصطلاحا به آنها اکسریتور یا شتاب دهنده می گویند.


  • امیرحسین ناطقی
  • ۰
  • ۰

ریدیزاین وبسایت

شما فکر می کنید که اگر یک سایت قبلا طراحی شده کار تمام است!!!

منظور این است که محصول تمام شده قابل اصلاح است یا نه

اینکه شما در حوزه طراحی وب به این فکر کنید که یک سایت قدیمی را با اضافه کردن امکانات جدید به روز کنید شاید در ابتدا چون محصول فیزیکی ندارید منطقی به نظر برسد ولی همیشه یک پایه قوی همیشه شالوده ای محکم برای یک ساختار و حتی اصلاح ساختار است به همین جهت توصیه میکنیم که وب خود را ریدیزاین کنید به قول معروف بکوبید دوباره بسازید ریدیزاین وبسایت شاید برای کسی که سفارش میدهد ملموس تر به نظر برسد چرا که تجربه ناموفق وب قبلی باعث نیاز شدید صاحب وبسایت به یک طراحی جدید می باشد شما قطعا با کسانی که بدنبال ریدیزاین هستند بهتر خواهید توانست همکاری کنید تا کسی که از ابتدا میخواهد سایت داشته باشد.

  • امیرحسین ناطقی